فن آوری در روستاهای گردشگری

 مقدمه

فناوري اطلاعاتي يا به عبارتي دقيق تر فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک فناوري غالب در هزاره جديد معرفي شده است. اين فناوري همه جا حاضر، با افزايش فرايند مبادله اطلاعات و کاهش هزينه هاي داد و ستد به عنوان وسيله اي در جهت افزليش بهره وري، کارايي، رقابت انگيزي و رشد در همه حيطه هاي فعاليت بشري مطرح مي باشد.مزاياي بالقوه اين فناوري تنها در صورتي قابل کسب است که اين فناوري در بين تمام بخشهاي مختلف جامعه گسترش پيدا کند. متاسفانه ما در يک جهان با«شکاف ديحيتالي» زندگي مي کنيم که نه تنها مساله اي بين المللي است بلکه در اکثر کشورهاي در حال توسعه مثل هند، به عنوان يک پديده ملي نيز مطرح مي باشد
دنياي امروز را عصر ارتباطات و اطلاعات مي نامند. امروزه قدرت برتر جهاني در دستان توليد کنندگان اطلاعات و سيستم هاي منسجم تهيه، ذخيره و ارائه اطلاعات قرار دارد. براي انسان متمدن قرن بيست و يک فناوري اطلاعات يا IT اصطلاحي آشناست.
در اين راستا يکي از مظاهر تکنولوژي فن آوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) است. امروزه ICT يکي از عمده ترين معيارهاي توسعه محسوب مي گردد. در حال حاضر ICT آنچنان بر جنبه هاي مختلف زندگي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي افراد و اجتماعات تاثير گذاشته است که نمي توان از آن غفلت نمود. در اين راستا روستاها نيز از توسعه ICTتاثير پذيرفته اند. ICTباعث جريان کارآمد اطلاعات، کالا، مردم و سرمايه ها در فراسوي مرزهاي محلي، منطقهاي، و ملي مي شود. بدون شک بررسي بسياري از تحولات روستاهاي امروز و برنامه ريزي براي آينده آنها بدون توجه به نقش و اهميت توسعه فن آوري اطلاعات و ارتباطات غير قابل تصور است. به همين دليل امروزه تدوين و تنظيم سياست ها و استراژي هاي توسعهICT به يک مسئله مهم براي بسياري از کشورها به ويژه کشورهاي جهان سوم تبديل گريده است.
در دهه اخير مراکز اينترنت روستايي و آشنايي روستاييان با اينترنت مورد توجه مديريت روستاها قرار گرفته است، به طوري که توسعه اين مراکز از جمله فعاليت هاي اصلي مديريت روستايي محسوب مي شود. اين نهادها در برنامه توسعه پيشنهادي خود به کشورها، دسترسي به اينترنت را هم رديف دسترسي به امکانات رفاهي مانند دسترسي به آب آشاميدني مناسب و برق قرار دادهاند. در برنامه هاي توسعه و فقرزدايي سازمان ملل و بانک جهاني نيز از تکنولوژي اطلاعات به عنوان يکي از محورهاي اصلي در قرن بيست و يکم ياد مي شود. آنچه مسلم است اين است که که بطور کلي فنآوري اطلاعات و ارتباطات فرصتهاي متنوعي براي مديريت روستايي کشورهاي در حال توسعه و در عرصه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و . . . فراهم کرده است.
 بيان مساله
بسياري از صاحبنظران عصر اخير را عصر تغيير، عصر اطلاعات و به تبع آن عصر فناوري اطلاعات ناميده‌اند نقش و کارکردهاي فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محور بسياري از تحولات جهاني امري انکار ناپذير است.  فناوري اطلاعات به عنوان يکي از مهمترين ابزارها و بسترهاي توسعه همه جانبه زمينه هاي لازم را براي اداره و مديريت اطلاعات از طريق توليد، پردازش، توزيع و مبادله اطلاعات فراهم مي آورد بطوريکه انديشمندان و متفکران از اين عصر با عناوين مختلف ياد مي نمايند:جامعه شبکه اي ، اقتصاد ديجيتالي ، جامعه اطلاعاتي ،جامعه دانايي محور و . . . 
لذا علي رغم وجود تنوع اسمي براي اين دوره از زندگاني بشر ، پايه واساس تمام اين نام ها واسامي ، دانش و فناوري اطلاعات مي باشد در نتيجه با توجه به گستره وسيع فناوري اطلاعات در جنبه هاي مختلف زندگي بشري و اضافه شدن e (به معناي الکترونيکي شدن فعاليت ها) به ابتداي بسياري از مفاهيم واصطلاحات نشان از نفوذ روز افزون و تاثير گذاري فزاينده فناوري اطلاعات بر زندگي روزمره مي باشد.
در ابتداي ورود اينترنت براي کاربردهاي عمومي بحث استفاده از آن جهت انتقال داده ها به نقاط دور دست مثل روستاها بود. لذا براي تامين عدالت اجتماعي حق و الويت برخورداري از مزاياي فناورري و اطلاعات روستاييان از شهرها مقدم تر بود در صورتي که اين چنين نشد و نيز افزايش روز افزون فاصله زندگي شهري و زندگي روستايي در حوزه مورد مطالعه و کاربرد فناوري اطلاعات در فعاليتهاي روزمره و پررنگ تر شدن نقش ارتباطات و توليد اطلاعات از طرف ديگر و وجود تركيب جوان جمعيتي دهستان مورد مطالعه و نيروي تحصيل كرده و در حال تحصيل بالاخص در علوم رايانه اي که پتانسيل مناسبي در حوزه تكنيكي و فني فناوري اطلاعات فراهم آورده است، تاکنون مقوله فناوري اطلاعات در اين منطقه جايگاه خود را پيدا ننموده است.
يکي از مهمترين تحولات در جهان آينده بحث توسعه جهان آينده مبتني بر اقتصاد دانش محور است که تا کمتر از يک دهه ديگر فراگير خواهد شد که شکل جديدي از اقتصاد نوين را در جامعه بشري بوجود خواهد آورد از آنجا که جمعيت قابل توجهي در روستاهاي اين شهرستان زندگي مي کنند و بخش بزرگي از اقتصاد شهرستان متکي بر اقتصاد روستايي است لذا با توجه به اقتصاد سنتي روستاهاي اين شهرستان وضعيت اقتصاد روستاهاي اين حوزه چنانچه اينترنت در آينده به کانون جهاني داد وستد تبديل گردد چگونه خواهد شد و آنگاه چه سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود که اتصال به اينترنت براي آنان امکان پذير نيست چنين چشم اندازي سبب مي شود كه لزوم حركت سريع و شتابان كشور ما و منطقه مورد مطالعه در عرصه فناوري اطلاعات بخوبي احساس گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:فن آوری در روستاهای گردشگری , | 11:8 | نويسنده : سعيد داغستاني |